Τα προϊόντα του τόπου μου στο πιάτο μου

 «Τα προϊόντα του χωριού μου, στο πιάτο μου!»

2ο βήμα: Έρευνα στο σχολείο

Καταγράψαμε τα περιεχόμενα των τάπερ μας, στην αρχή του προγράμματος, σε έναν μεγάλο πίνακα διπλής εισόδου. Στα αποτελέσματα, πολλά τάπερ μας είχαν υγιεινό, πολύχρωμο περιεχόμενο, αλλά συμφωνήσαμε πως μπορούμε και καλύτερα!

Επεκτείναμε την έρευνα στα υπόλοιπα μέλη της περιβαλλοντικής επιτροπής. Τα παιδιά συνεργάστηκαν με τους γονείς και κατέγραψαν σε ημι-δομημένο ερωτηματολόγιο, ποιες ήταν οι διατροφικές συνήθειες ,στο πρωινό των παππούδων και γιαγιάδων και των γονέων των παιδιών.

Ρωτάσανε, καταγράψανε και ζωγραφίσανε: 

Τι πρωινό τρώγανε οι γιαγιάδες και οι παππούδες; Από πού ερχόταν το πρωινό;

Τι πρωινό τρώγανε οι μαμάδες και οι μπαμπάδες; Από πού ερχόταν το πρωινό;

Ο σκοπός του ερωτηματολογίου ήταν να συλλεχθούν δεδομένα, προς σύγκριση και αναστοχασμό, σχετικά με ομοιότητες και διαφορές του περιεχομένου του πρωινού ανάμεσα στις γενιές, της προέλευσής του και κατ’ επέκταση, του οικολογικού του αποτυπώματος.

3ο βήμα: Σχέδιο Δράσης

Κατά τον σχεδιασμό του Σχεδίου Δράσης, στοχεύσαμε στους τομείς: 1. επιλογή τοπικών προϊόντων, 2. επιλογή μη επεξεργασμένων τροφίμων, 3. επιλογή επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών.

4ο βήμα: Εφαρμογή σχεδίου

Σύμφωνα με το σχέδιο, ξεκινήσαμε να μαγειρεύουμε στο νηπιαγωγείο παραδοσιακές και σύγχρονες συνταγές, χρησιμοποιώντας τοπικά και υγεινά προϊόντα. Για να εξυπηρετηθεί η διάχυση του σχεδίου δράσης και του σκοπού του προγράμματος, καλέσαμε στο νηπιαγωγείο γονείς και μάγειρες του χωριού μας.

Καλέσαμε στην τάξη μας μαμάδες παιδιών και μαγειρέψαμε μαζί τους παραδοσιακή, υγιεινή συνταγή, αξιοποιώντας παραδοσιακή συνταγή και τοπικά προϊόντα. Καταγράψαμε και ζωγραφίσαμε τα υλικά για υγιεινή, νόστιμη σπανακόπιτα. Στη συνέχεια, καλέσαμε στην τάξη μας έναν επαγγελματία μάγειρα και μαγειρέψαμε μαζί του μοντέρνα, υγιεινή συνταγή, αξιοποιώντας μοντέρνα συνταγή και τοπικά προϊόντα. Καταγράψαμε και ζωγραφίσαμε τα υλικά για υγιεινή, νόστιμη πίτσα. Έπειτα, σκεφτήκαμε πώς μπορούμε να συνδυάσουμε υγιεινά τρόφιμα και να φτιάξουμε μια καινούρια, υγιεινή, δική μας συνταγή. Και το βρήκαμε! Με τη βοήθεια μαμάς της τάξης, μαγειρέψαμε υγιεινή μπάρα, η οποία περιείχε δημητριακά, ξηρούς καρπούς, μέλι και φρούτα!

Λίγες εβδομάδες μετά, τα παιδιά φέρανε φρούτα τοπικά και της εποχής και παρασκευάσαμε νόστιμο και υγιεινό smoothie, με τη συνταγή που το καθένα σκέφτηκε. Αποφασίσανε, μάλιστα, να μοιραστούμε το νόστιμο και πολύχρωμο πρωινό μας με τις οικογένειές τους και, έτσι, τους κεράσαμε στο τέλος του σχολείου

Συζητήσαμε πρακτικές διατροφής και τις ορίσαμε ως ωφέλιμες ή όχι. Με βάση όσα συζητήσαμε, βάψαμε, πλαστικοποιήσαμε και παίξαμε και ξαναπαίξαμε το ολόδικό μας επιτραπέζιο Υγιεινής Διατροφής. Το επιτραπέζιο περιλαμβάνει κουτάκια με κείμενα όπως «Μάσησες καλά το φαγητό σου, προχώρησε 5 τετράγωνα» αλλά και «Έφαγες βιαστικά και λαίμαργα, χάνεις έναν γύρο».

Χρησιμοποιώντας ως αφορμή τα βιβλία της σειράς, καθένα εκ των οποίων είναι αφιερωμένο σε μία διατροφική ομάδα, συνοψίσαμε τις προηγούμενες γνώσεις μας και τις εμπλουτίσαμε. Ποια τρόφιμα ανήκουν στην κάθε ομάδα; Από πού τα παίρνουμε; Ποια από αυτά τρώμε κάθε εβδομάδα; Πόσο συχνά;

Αξιοποιώντας τις νέες μας γνώσεις και έχοντας ως σημείο αναφοράς την αφίσα «Τρώμε σωστά, Τρώμε Υγιεινά», φτιάξαμε με την τεχνική του κολάζ το δικό μας καλάθι, γεμάτο με υγιεινά προϊόντα από συγκεντρώσαμε από φυλλάδια του super market.

Στην ευχετήρια κατασκευή μας για καλή χρονιά, συμπεριλάβαμε το ωφέλιμο ρόδι, αλλά, και συμβουλές για αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Σε συνεργασία με τους γονείς, αποφασίσαμε να βάλουμε τις νέες μας γνώσεις σε εφαρμογή, στην Εβδομάδα Σούπερ Υγιεινής Διατροφής! Συμφωνήσαμε να διαλέξουμε χειροποίητα και υγιεινά τρόφιμα για το πρωινό μας, σταθερά για μία εβδομάδα. Τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν να συμμετέχουν τόσο στην επιλογή των τροφίμων όσο και την παρασκευή τους. Η διαδικασία ενθουσίασε μικρά και μεγάλα άτομα!

5ο βήμα: Σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα

            Για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή του σχεδίου δράσης, το πρόγραμμα συνδέθηκε με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος, το εργαστήριο δεξιοτήτων «Η κυρία Διατροφή μας δίνει μία συμβουλή» και το δίκτυο «Ταπερίστας» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αρναίας.

6ο βήμα: Ενημέρωση

 Προς διάχυση των νέων γνώσεών μας, κατασκευάσαμε και κρεμάσαμε σε κεντρικό σημείο του χωριού καρδιές με συμβουλές μας. Εντάξαμε στις συμβουλές μας προς την τοπική κοινότητα την επιλογή τοπικών προϊόντων, τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος και την κομποστοποίηση. Ακόμη, για την αξιολόγηση του συνόλου του προγράμματος, κατασκευάσαμε εκ νέου πίνακα διπλής εισόδου, για την καταγραφή των περιεχομένων  των τάπερ, μετά την ενασχόληση με την υγιεινή διατροφή. Τα αποτελέσματα δικαίωσαν την προσπάθειά μας: το σύνολο της τάξης επέλεξε ποίκιλα  χειροποίητα, μη επεξεργασμένα τρόφιμα, υγιεινά και τοπικά, σε επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες! Αναρτήσαμε τον νέο πίνακα, ώστε να ενημερώσουμε και εμπνεύσουμε και άλλα άτομα.

Τι ευχαρίστηση να νιώθεις υγιής! Βάλαμε τη χαρά μας για την προσπάθεια που κάναμε όλον αυτόν τον καιρό σε ένα πάρτι Υγιεινής Διατροφής, όπου χορέψαμε με όλα τα νόστιμα τραγούδια λαχανικών και φρούτων! Σ το τέλος μοιραστήκαμε μετάλλια προσπάθειας για τα νέα Σούπερ Υγιεινά μας Πρωινά!

7ο βήμα: Οικοκώδικας

Με βάση τις πληροφορίες που συλλέξαμε από τα βιβλία, από τις προηγούμενες γνώσεις των παιδιών και τη συζήτηση στην τάξη, καταστρώσαμε μία αφίσα υγιεινής διατροφής. Αυτή, περιέχει την πυραμίδα της διατροφής, με χαρακτηριστικά τρόφιμα από την κάθε διατροφική ομάδα και διατροφικές συμβουλές, για την προτεινόμενη συχνότητα κατανάλωσής τους.

Αντλώντας έμπνευση από την καλή κυρα-Διατροφή, όσα μάθαμε, όσα ξέρουμε, φτιάξαμε ποίημα για τις καλές διατροφικές συνήθειες!

Συγγραφέας: 
1ο Νηπιαγωγείο ...