1ο Δημοτικό Σχολείο Καρπάθου "Ποτίδαιον"
Τα νέα του Σχολείου μας
Στο σχολείο μας και αυτή τη σχολική χρονιά, μαζεύτηκαν πολλά κιλά χαρτιού για ανακύκλωση. Οι μαθητές σε κάθε τάξη μαζεύουν μέσα σε κουτιά το χαρτί που δεν χρειάζονται πια και αφού συσκευασθεί σε μεγάλα χαρτοκιβώτια, στέλνεται σε ειδική πρέσα που υπάρχει στο Σούπερ Μάρκετ ώστε να μειωθεί ο όγκος του. Κατόπιν συσκευασμένο και πιεσμένο στέλνεται σε εργοστάσιο ανακύκλωσης στην Αθήνα. Και παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει ξεκινήσει, δυστυχώς, πρόγραμμα ανακύκλωσης στο νησί το σχολείο αλλά και τα άλλα σχολεία της Καρπάθου κάνουν το δικό τους πρόγραμμα ανακύκλωσης χαρτιού.
Το Σάββατο 6 Απριλίου 2019 πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη εκδήλωση βράβευσης, με την οικολογική σημαία, των σχολικών μονάδων που συμμετείχαν στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία».
Ανάμεσα σε αυτές και το 1ο Δημοτικό Σχολείο Καρπάθου «Ποτίδαιον» το οποίο κατάφερε να εκπονήσει και να ολοκληρώσει τα σχολικά έτη 2016-2017, 2018-2019 εκπαιδευτικά προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που αφορούσαν το νερό αλλά και τα απορρίμματα και την ανακύκλωσή τους.
Το σημερινό τελευταίο δίωρο είπαμε να το περάσουμε έξω από την τάξη. Έτσι πήραμε μπογιές, χρώματα, μπλοκ, καλή διάθεση και τσαχπινιά και πήγαμε στην κοντινή μας εκκλησία, στη Ζωοδόχο Πηγή. Καθίσαμε στην αυλή της και ζωγραφίσαμε για το νερό και την προστασία του. Μια ακόμα δραστηριότητα για το πρόγραμμα του νερού που εκπονούμε στο σχολείο μας. Ας κρατήσουμε τη φράση στη ζωγραφιά του Βασίλη: "Το νερό για να μας προσέχει, πρέπει να το προσέχουμε
22 Μαρτίου, ημέρα αφιερωμένη στο νερό και τους υδάτινους πόρους σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο εορτασμός της μέρας αυτής αποφασίστηκε κατά τις εργασίες της συνδιάσκεψης κορυφής για τη Γη (Earth Summit) υπό την αιγίδα του ΟΗΕ που πραγματοποιήθηκε στο Ρίο της Βραζιλίας το 1992. Σημαντικό επίτευγμα της διάσκεψης αποτελεί η Agenda 21, όπου γίνεται επαναπροσδιορισμός της σχέσης περιβάλλοντος και ανάπτυξης.
Ασκήσεις δυναμικής
Μια ξεχωριστή ιδιότητα του ήχου είναι η ένταση! Στα πλαίσια του μαθήματος της μουσικής προσπαθήσαμε να περιγράψουμε το φαινόμενο της έντασης με μουσικούς όρους! Μάθαμε το "forte" (δυνατά), το "piano" (σιγά), το "crescendo "( η μουσική δυναμώνει ) και το "decrescendo" ( η μουσική ακούγεται όλο και πιο σιγά), "fortissimo" (πολύ δυνατά) , "pianissimo" (πολύ σιγά)!
Ακραία καιρικά φαινόμενα και κλιματική αλλαγή...!!! Κολλάζ σε ομαδική εργασία και παρουσίαση στην τάξη.
Τα παιδιά μαθαίνουν ότι η κύρια αιτία της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής είναι το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) το οποίο παράγεται από τις καύσεις όλων των ειδών καυσίμων όπως είναι το πετρέλαιο, το ξύλο, ο λιγνίτης, το φυσικό αέριο κ.ά. Η αύξηση των καύσεων σε παγκόσμιο επίπεδο δημιούργησε άνοδο των τιμών του διοξειδίου του άνθρακα η οποία συνέβαλε στην αύξηση της θερμοκρασίας της κατώτερης ατμόσφαιρας και στη δημιουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου.
H ώρα της φιλαναγνωσίας σήμερα είχε σαν θέμα της ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με θέμα "Η μάχη της Μυρσίνης με την κλιματική αλλαγή". Ένα βιβλίο βασισμένο στη διδακτορική διατριβή της Μαριάννα Φουέντες, θαλάσσιας βιολόγου. Η Μυρσίνη είναι μια πραγματική θαλάσσια χελώνα στην οποία φόρεσαν ετικέτα το 2008 για να την παρακολουθούν οι επιστήμονες στο νησί Μερ στα στενά Τόρρες μεταξύ Νέας Γουινέας και Αυστραλίας. Η Μυρσίνη "μιλάει" για τη ζωή των χελωνών και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν λόγω της κλιματικής αλλαγής του πλανήτη....!!!!
Η Ελλάδα από πλευράς υδάτινων αποθεμάτων χαρακτηρίζεται ως πλούσια χώρα λόγω των ιδιαίτερων τοπογραφικών στοιχείων της και τους κλιματικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το κλίμα της, με καθοριστικό παράγοντα την οροσειρά της Πίνδου, η οποία λόγω των δυτικών ανέμων δέχεται μεγαλύτερη βροχόπτωση. Το πυκνό δίκτυο απορροής, τα ποτάμια που εκβάλλουν στον ελλαδικό χώρο και τα υπόγεια νερά συνθέτουν μια εικόνα μιας χώρας με πλούσια υδατικά αποθέματα, η οποία όμως αντιμετωπίζει προβλήματα στην αξιοποίηση και καλύτερη διαχείρισή τους. (Τράπεζα της Ελλάδας, 2011).