Σχέδιο δράσης για το πρόγραμμα ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Πλάνο Δράσης για το Πρόγραμμα "Οικολογικό Σχολείο": Εξοικονόμηση Νερού στο Εσπερινό Γενικό Λύκειο Αλεξανδρούπολης
Εισαγωγή
Το πρόγραμμα "Οικολογικό Σχολείο" στοχεύει στη δημιουργία ενός βιώσιμου σχολικού περιβάλλοντος μέσω της ευαισθητοποίησης και της προώθησης υπεύθυνης χρήσης του νερού ανάμεσα στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινότητα. Το παρακάτω πλάνο δράσης περιγράφει τα βήματα για την εφαρμογή μέτρων εξοικονόμησης νερού στο σχολείο μας, περιλαμβάνοντας μηνιαίες δραστηριότητες, σύστημα παρακολούθησης και πηγές χρηματοδότησης.
Στόχοι Προγράμματος
Ευρεία Συμμετοχή: Ενεργή συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών, εκπαιδευτικών και προσωπικού σε όλες τις φάσεις του προγράμματος.
Ενσωμάτωση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Σύνδεση του προγράμματος με διάφορα μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία και Πληροφορική) για μια ολιστική εκπαιδευτική εμπειρία.
Ρεαλιστικοί και Βιώσιμοι Στόχοι: Θέσπιση εφικτών και βιώσιμων στόχων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σχολικής κοινότητας.
Παρακολούθηση και Αξιολόγηση: Ανάπτυξη σαφούς πλαισίου παρακολούθησης της προόδου και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων.
Προϋπολογισμός και Χρηματοδότηση: Αναγνώριση των απαιτούμενων πόρων και ενδεχόμενων πηγών χρηματοδότησης για την επιτυχία του προγράμματος.
Χρονοδιάγραμμα Δραστηριοτήτων
Οκτώβριος - Προετοιμασία και Αρχική Έρευνα
Σύσταση Περιβαλλοντικής Επιτροπής:
Δημιουργία επιτροπής με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών, υπεύθυνου κυλικείου, υπεύθυνου καθαριότητας σχολείου και εκπροσώπου από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Αλεξανδρούπολης.
Στόχος: Η επιτροπή θα συντονίζει και θα επιβλέπει την εφαρμογή του προγράμματος, εξασφαλίζοντας εκπροσώπηση όλων των ενδιαφερομένων.
Περιβαλλοντικός Έλεγχος Σχολικού Χώρου:
Διεξαγωγή έρευνας στους σχολικούς χώρους, επικεντρωμένη στη χρήση νερού και στα σημεία όπου μπορεί να εφαρμοστεί εξοικονόμηση.
Αναμενόμενο Αποτέλεσμα: Εντοπισμός ευκαιριών για εξοικονόμηση νερού εντός του σχολείου.
Δημιουργία Ερωτηματολογίων:
Σύνταξη δύο ειδών ερωτηματολογίων για αξιολόγηση της χρήσης νερού στο σπίτι και στο σχολείο. Συμπληρωθηκαν από μαθητές και προσωπικό.
Στόχος: Συλλογή δεδομένων σχετικά με τις συνήθειες κατανάλωσης νερού και τις αντιλήψεις γύρω από την εξοικονόμηση νερού.
Νοέμβριος - Ανάλυση Δεδομένων και Σχεδιασμός Δράσεων
Ανάλυση Δεδομένων και Ανάπτυξη Στρατηγικής:
Ανασκόπηση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τις έρευνες και τα ερωτηματολόγια.
Στόχος: Καθορισμός συγκεκριμένων περιοχών όπου μπορούν να εφαρμοστούν μέτρα εξοικονόμησης νερού στο σπίτι και στο σχολείο.
Σύνταξη Σχεδίου Δράσης:
Με βάση τα ευρήματα, δημιουργία ενός προκαταρκτικού σχεδίου δράσης που θα περιλαμβάνει στρατηγικές εξοικονόμησης νερού για το σχολείο και προτάσεις για εφαρμογή στο σπίτι.
Καθορισμός χρονοδιαγράμματος υλοποίησης των μέτρων και ανάθεση συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων στα μέλη της επιτροπής και στους εθελοντές.
Πλαίσιο Παρακολούθησης και Αξιολόγησης:
Δημιουργία πλαισίου παρακολούθησης για την καταγραφή της επίδρασης του προγράμματος με την πάροδο του χρόνου και τον καθορισμό δεικτών απόδοσης (KPIs) για κάθε δράση.
Στόχος: Εξασφάλιση συνεχούς βελτίωσης και προσαρμογής του σχεδίου.
Δεκέμβριος - Εκπαιδευτική Ενσωμάτωση και Βελτιώσεις Υποδομών
Ανάπτυξη "Οικολογικού Κώδικα":
Δημιουργία ενός "Οικολογικού Κώδικα Εξοικονόμησης Νερού" για το σχολείο, που θα περιλαμβάνει απλές αλλά αποτελεσματικές πρακτικές εξοικονόμησης.
Ανάρτηση του Οικολογικού Κώδικα σε αίθουσες και κοινόχρηστους χώρους.
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών:
Ενσωμάτωση θεμάτων εξοικονόμησης νερού σε μαθήματα όπως η Γλώσσα (εκθέσεις), τα Μαθηματικά (στατιστικά χρήσης νερού), η Φυσική και η Χημεία (ιδιότητες του νερού), η Βιολογία (οικολογία και βιωσιμότητα) και η Πληροφορική (ανάλυση δεδομένων).
Στόχος: Παροχή διεπιστημονικών μαθησιακών εμπειριών, ώστε η εξοικονόμηση νερού να γίνει βασικό θέμα σε όλο το πρόγραμμα σπουδών.
Ιανουάριος - Υποδομές και Πρωτοβουλίες Ευαισθητοποίησης
Σύστημα Συλλογής Όμβριων Υδάτων:
Εγκατάσταση συστήματος συλλογής βρόχινου νερού για το πότισμα των πράσινων χώρων στην αυλή του σχολείου.
Αναμενόμενο Αποτέλεσμα: Μείωση της χρήσης πόσιμου νερού για την άρδευση, με παράλληλη επίδειξη εναλλακτικής μεθόδου εξοικονόμησης.
Ευαισθητοποίηση για Τεχνολογίες Εξοικονόμησης Νερού:
Διοργάνωση εργαστηρίων για την παρουσίαση τεχνολογιών εξοικονόμησης νερού, όπως ανακύκλωση νερού από κλιματιστικά και αφυγραντήρες.
Στόχος: Ενθάρρυνση της χρήσης αυτών των συσκευών σε νοικοκυριά, εδραιώνοντας συνήθειες εξοικονόμησης νερού στην καθημερινή ζωή.
Εκπαιδευτική Επίσκεψη σε Χημικό Εργαστήριο:
Διοργάνωση επίσκεψης σε τοπικό εργαστήριο για να μάθουν οι μαθητές για τις μεθόδους ελέγχου ποιότητας νερού και καθαρισμού.
Αναμενόμενο Αποτέλεσμα: Εμβάθυνση στην κατανόηση ζητημάτων ποιότητας νερού και έμπνευση ενδιαφέροντος για επιστημονικές προσεγγίσεις στη βιωσιμότητα του νερού.
Φεβρουάριος - Συμμετοχή Κοινότητας και Εκπαιδευτικές Εκδρομές
Επίσκεψη στο Εργοστάσιο Επεξεργασίας Νερού Δήμου:
Διοργάνωση επίσκεψης στο εργοστάσιο επεξεργασίας νερού του Δήμου Αλεξανδρούπολης, όπου οι μαθητές θα παρακολουθήσουν από κοντά τις διαδικασίες καθαρισμού του νερού.
Στόχος: Αύξηση της επίγνωσης σχετικά με τις δημοτικές προσπάθειες για εξασφάλιση καθαρού νερού και τη σημασία της εξοικονόμησης.
Μάρτιος - Εφαρμογή και Παρουσίαση Δράσεων
Επίδειξη Διήθησης Νερού:
Με τη βοήθεια του κ. Μαργαρίτη Ζιούτη, εκπροσώπου από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης, οι μαθητές θα κατασκευάσουν έναν απλό μηχανισμό διήθησης νερού.
Στόχος: Παροχή πρακτικής επίδειξης μεθόδων καθαρισμού νερού, συνδυάζοντας θεωρητικές γνώσεις με πρακτικές δεξιότητες.
Απρίλιος - Ολοκλήρωση Δραστηριοτήτων και Ανασκόπηση
Εκδρομή στο Σύστημα Επεξεργασίας Λυμάτων:
Διοργάνωση επίσκεψης στο σύστημα επεξεργασίας λυμάτων του Δήμου, προσφέροντας στους μαθητές εικόνα για τη διαχείριση των λυμάτων και τη σημασία της εξοικονόμησης.
Αναμενόμενο Αποτέλεσμα: Κατανόηση του πλήρους κύκλου του νερού και της σημασίας της επεξεργασίας των λυμάτων ως βασικού στοιχείου βιωσιμότητας.
Προϋπολογισμός και Πηγές Χρηματοδότησης
Εκτιμώμενο Κόστος:
Εκπαιδευτικό Υλικό: Φυλλάδια, αφίσες και έντυπα για τον Οικολογικό Κώδικα - 100 €.
Σύστημα Συλλογής Όμβριων Υδάτων: Υλικά και εγκατάσταση - 100 €.
Εκδρομές: Μεταφορικά έξοδα για τις επισκέψεις στις εγκαταστάσεις - 80€.
Εφόδια Εργαστηρίου: Υλικά για την επίδειξη διήθησης - 50 €.
Πιθανές Πηγές Χρηματοδότησης:
Σχολικός Προϋπολογισμός: Αίτηση κατανομής από τα κονδύλια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του σχολείου.
Δημοτική Υποστήριξη: Αναζήτηση συνδρομής από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Αλεξανδρούπολης.
Τοπικές Χορηγίες: Προσέγγιση τοπικών επιχειρήσεων και ΜΚΟ που ενδιαφέρονται για την προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
Παρακολούθηση και Αξιολόγηση
Για την αξιολόγηση του προγράμματος θα εφαρμοστούν τα εξής μέτρα:
Προ- και Μετα-Ερωτηματολόγια: Συμπλήρωση ερωτηματολογίων στην αρχή και στο τέλος του προγράμματος για τη μέτρηση της αλλαγής στις αντιλήψεις και τις συνήθειες σχετικά με τη χρήση νερού.
Παρακολούθηση Κατανάλωσης Νερού: Μηνιαία καταγραφή της κατανάλωσης νερού στο σχολείο, με συγκρίσεις πριν και μετά την εφαρμογή του σχεδίου δράσης.
Συνεδρίες Ανατροφοδότησης: Συνεδριάσεις της Περιβαλλοντικής Επιτροπής για ανασκόπηση της προόδου, αντιμετώπιση προκλήσεων και προσαρμογή στρατηγικών.
Τελική Αξιολόγηση: Συγκέντρωση αποτελεσμάτων και σύνταξη αναφοράς για τις επιτυχίες, τις δυσκολίες και τις προτάσεις για μελλοντικά προγράμματα.
Συμπέρασμα
Το πλάνο δράσης για το πρόγραμμα "Οικολογικό Σχολείο" στο Εσπερινό Λύκειο Αλεξανδρούπολης στοχεύει στην εξοικονόμηση νερού μέσω εκπαίδευσης, πρακτικών έργων και συμμετοχής της κοινότητας. Με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών και του προσωπικού σε βιώσιμες πρακτικές, το πρόγραμμα επιδιώκει να εμπεδώσει διαρκή περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Η επιτυχία του προγράμματος εξαρτάται από τη συνεχή υποστήριξη, τη συμμετοχή και την παρακολούθηση, δημιουργώντας ένα θεμέλιο για μελλοντικές περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες στο σχολείο.