«Αφουγκράσου τη σιωπηρή κραυγή αγωνίας της Γης από την απειλή της Κλιματικής Αλλαγής...»
Για πρώτη φορά στην ιστορία του πλανήτη, ο άνθρωπος παίζει σημαντικό ρόλο στην αλλαγή του κλίματος. Η κλιματική αλλαγή είναι το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό πρόβλημα που απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα, καθώς απειλεί άμεσα τη συνέχιση της ζωής μας, όπως τουλάχιστον τη γνωρίζουμε έως σήμερα.
Το Μουσείο δημιούργησε την Πρώτη Διαδραστική Έκθεση για την Κλιματική Αλλαγή με τίτλο «Κλιματική Αλλαγή και Εμείς» με σκοπό οι επισκέπτες να αντιληφθούν τις συνέπειές της, τον βαθμό στον οποίο μας επηρεάζουν, αλλά και τον τρόπο που ο καθένας ξεχωριστά μπορεί να βοηθήσει.
Με την επικοινωνία του μηνύματος της έκθεσης, η νέα γενιά ενημερώνεται για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, έτσι ώστε να προετοιμαστεί και να τις αντιμετωπίσει έγκαιρα και αποτελεσματικότερα. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση.
ΟΙ 17 ΒΙΩΣΙΜΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Τερματισμός της φτώχειας σε όλες τις μορφές της, παντού
ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Α΄& Β΄ΤΑΞΗ
ΘΕΜΑ : ¨ Καταστροφή δασών – εξαφάνιση των ζώων ¨
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Μείωση του οξυγόνου.
2. Πλημμύρες
3. Οικοπεδοποίηση
4. Ζώα υπό εξαφάνιση
5. Υπεραλίευση
6. Υγρότοποι
7. Το δάσος καίγεται…καίγεται η ζωή
8. Να συνδυαστούν με τους 17 βιώσιμους αναπτυξιακούς στόχους
Γ΄& Δ΄ΤΑΞΗ
ΘΕΜΑ : ¨ Πόσιμο νερό – Ξηρασία – Λιώσιμο πάγων – Εκδίκηση της φύσης¨
ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Πόσιμο νερό
2. Λιώσιμο πάγων
3. Ξηρασία
4. Εκδίκηση της φύσης
5. Να συνδυαστούν με τους 17 βιώσιμους αναπτυξιακούς στόχους
Ε΄& ΣΤ΄ΤΑΞΗ
ΘΕΜΑ: «Μόλυνση του περιβάλλοντος – Καθαρή ενέργεια Δικαίωμα στη ζωή – Ενεργοί πολίτες»
ΔΡΑΣΕΙΣ‐ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ
• Να είναι πρόθυμοι και να συμμετέχουν σε δράσεις αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών (στους τρόπους αντιμετώπισης συμπεριλαμβάνεται και η αποκατάσταση).
• Να προτείνουν και να πραγματοποιούν δικές τους δράσεις.
• Να ενεργοποιούν και άλλους προς δράση.
Στόχοι /επιδιωκόμενα αποτελέσματα (γνωστικοί, συναισθηματικοί, δεξιοτήτων)
Μετά την υλοποίηση του προγράμματος, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
Ø Να περιγράφουν ορισμένα βασικά είδη από την χλωρίδα και την πανίδα του γειτονικού δάσους, διακρίνοντας τα κυριότερα ενδημικά.
Ø Να ορίζουν τις έννοιες «κλιματική αλλαγή», «τροφική αλυσίδα», «Τροφικό δίκτυο», «τροφική πυραμίδα», «Εθνικός Δρυμός», «Όξινη βροχή», «ρύπανση», «υποβάθμιση», «αειφορία - αειφορική διαχείριση», «αείφυλλα», «φυλλοβόλα».
Ø Να απαριθμούν τα κυριότερα σχετικά με το δάσος επαγγέλματα και ασχολίες του παρελθόντος και να τα συγκρίνουν με τα σημερινά.
Ø Να γνωρίσουν τρόπους «ανακύκλωσης», που σχετίζονται με λειτουργίες και υλικά του δάσους.
Ø Να εκτιμήσουν τη σημασία των δασικών οικοσυστημάτων για τη ζωή στον πλανήτη και την οικονομική διάσταση του δάσους στο παρελθόν, στο σήμερα και στο μέλλον.
Ø Να ενστερνιστούν την αναγκαιότητα της αειφορικής ανάπτυξης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που σχετίζονται με το δάσος.
Να αναφέρουν τους κινδύνους που απειλούν το δάσος.
Ø Να περιγράφουν τρόπους, μέτρα πυροπροστασίας, με έμφαση στην πρόληψη αλλά και στην αντιμετώπιση επικίνδυνων σχετικών καταστάσεων.
Να επικοινωνούν με διάφορους τρόπους (επιστολή, συνέντευξη, συζήτηση ...).
Ø Να χρησιμοποιούν τεχνολογικά μέσα (φωτογραφική μηχανή, κάμερα, δημοσιογραφικό κασετόφωνο, Η/Υ).
Προσδοκώμενα αποτελέσματα-Αξιολόγηση
Εισαγωγή στο θέμα
Εισαγωγή & παρουσίαση του θέματος μέσω προβολής υλικού, με στόχο να μπουν τα παιδιά στο πνεύμα της συνάντησης, να κατανοήσουν την ενέργεια και τις μορφές της καθώς και να εντοπίσουν τη χρήση της στην καθημερινότητά μας.
Ανάπτυξη του θέματος μέσα από βιωματικές δραστηριότητες
Ομαδοσυνεργατική δραστηριότητα
Τεράστιες κάρτες που ενεργοποιούν τη φαντασία των παιδιών και τους βοηθούν να γνωρίσουν μέσα από το παιχνίδι τις πηγές ενέργειας και να συνειδητοποιήσουν τη χρηστικότητά τους για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής.
Επιδαπέδια παιχνίδια
Τα παιδιά με τη βοήθεια των επιδαπέδιων παιχνιδιών εντοπίζουν τη χρήση της ενέργειας στην καθημερινότητά μας και ανακαλύπτουν την αναγκαιότητα της εξοικονόμησης προτείνοντας απλούς τρόπους ώστε να γίνεται καθημερινά πράξη.
Κινητικό επιδαπέδιο παιχνίδι ερωτήσεων
Μια δραστηριότητα που ενεργοποιεί τους μαθητές και τους βοηθά να συσχετίσουν την κατανάλωση της ενέργειας με καίρια περιβαλλοντικά προβλήματα και να αναπτύξουν την «ενεργειακή» και «περιβαλλοντική» τους συνείδηση.
Μουσικοκινητική
Κινητική δραστηριότητα που προβληματίζει τα παιδιά όσον αφορά το ενεργειακό τους αποτύπωμα.
Ένα εποικοδομητικό κλείσιμο!
Διασκεδαστικό παιχνίδι που μαθαίνει στα παιδιά το οικολογικό και ειδικά το ενεργειακό αποτύπωμα και τον τρόπο υπολογισμού του.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ :
α) ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
β) ΛΙΜΝΑΙΟ ΔΑΣΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ
γ) ΕΝΑ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟ
δ) ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ
ε) ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΔΡΕΥΣΗΣ
στ) ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΧΑΡΤΙΟΥ
ζ) ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ
η) ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΓΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
θ) ΚΤΗΜΑ ΛΙΤΣΑ
ι) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΘΕΡΜΗΣ
ια) ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΦΡΑΓΜΑ ΣΦΗΚΙΑΣ
ιβ) ΟΡΝΙΘΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΛΒΗ
ιγ) ΔΕΝΤΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ
ιδ) ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΡΑΤΣΑΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ (ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΤΑΡΑΤΣΑ)
ιε) ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΔΑΣΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
ιστ) ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ (εκπαιδευτικό πρόγραμμα)