Η Αειφορία μέσα από την τέχνη

Αρκετές από τις δράσεις που υλοποιήθηκαν βασίστηκαν στη χρήση εκπαιδευτικού υλικού  ελεύθερου στη χρήση, αλλά και δημιουργημένου από τη νηπιαγωγό του σχολείου. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε περιλάμβανε διάσημους πίνακες ζωγραφικής οι οποίοι συσχετίστηκαν με τα δικαιώματα των παιδιών (Britto, Picasso, Φασιανός κ.ά.), φωτογραφικό υλικό και βίντεο σχετικό με κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα (εστίαση στην ρύπανση, τη μόλυνση, τη διαφορετικότητα, ΑμεΑ, Ισότητα, Ειρήνη, κλπ.) προκειμένου να προβληματιστούν οι μαθητές. Με αφορμή τη χρήση του συγκεκριμένου υλικού οι μαθητές μπόρεσαν να συμμετέχουν σε συζητήσεις εκφράζοντας τις ιδέες και τα συναισθήματά τους, αλλά και τις εμπειρίες τους. Αυτή η διαδικασία τούς βοήθησε να οργανώσουν τη σκέψη τους, να προτείνουν λύσεις, να συνεργαστούν και να θέσουν σε εφαρμογή πρακτικές υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος, υπέρ διαφόρων κοινωνικών προβλημάτων (φτώχεια) αλλά επιπροσθέτως και να κατανοήσουν τα δικαιώματά τους και την ύπαρξη κοινωνικά ευάλωτων ομάδων (άστεγοι, άτομα με αναπηρία). Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές λειτούργησαν ως πολλαπλασιαστές προωθώντας μηνύματα, καλλιεργώντας δεξιότητες και αναπτύσσοντας την ιδιότητα του ενεργού πολίτη. Εξαιρετικό ήταν το γεγονός ότι μετέφεραν τη γνώση αυτή αλλά και τις πρακτικές και στην οικογένειά τους, από όπου υπήρχε άμεση και ένθερμη ανταπόκριση και συνεργασία.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βασίστηκε στην συνεργασία εθνικών σχολείων, αλλά και νηπιαγωγείων του εξωτερικού μέσα από την εκπαιδευτική πλατφόρμα eTwinning.

Τα νήπια στο παραπάνω έργο έκαναν έρευνα πεδίου στο σχολείο, αλλά και στη γειτονιά τους, δημιούργησαν ένα πλάνο δράσης, προσκάλεσαν ειδικούς και ήρθαν σε επαφή με φορείς, επαναχρησιμοποίησαν δημιουργικά άχρηστο υλικό μειώνοντας το οικολογικό τους αποτύπωμα, υιοθέτησαν περιβαλλοντικές πρακτικές, έγιναν εθελοντές, ασχολήθηκαν με την διαφορετικότητα, τις αναπηρίες, τα δικαιώματα του παιδιού και την ειρήνη. Προώθησαν τα μηνύματά τους μέσα από καμπάνιες, εκδηλώσεις και υλικό που δημιούργησαν, ενώ έλαβαν μέρος και σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Τέλος, έγινε διάχυση των δράσεών τους και ενημερώθηκε η ευρύτερη τοπική και σχολική κοινότητα.

Ενδεικτικές δράσεις:

-Σύσταση περιβαλλοντικής/αειφόρου επιτροπής.

-Δημιουργία γωνιάς για τη συγκέντρωση υλικού σχετικού με το πρόγραμμα.

-Καταγραφή αρχικών ιδεών/ιδεοθύελλα των μαθητών για την έννοια της Αειφορίας.

-Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης με στόχο εικαστικές δημιουργίες παιδιών σε συνεργασία με γονείς.

-Δημιουργία αφίσας- Σχεδίου Δράσης.

-Δημιουργία χριστουγεννιάτικων καρτών για προσφορά στο δημόσιο Γηροκομείο της περιοχής.

-Εστίαση στα δικαιώματα του παιδιού μέσα από βίντεο, βιβλία και συζήτηση.

-Εύρεση και επεξεργασία πινάκων ζωγραφικής σχετικών με τα δικαιώματα των παιδιών.

-Δημιουργία Ημερολόγιου 2023 (κάθε μήνας αφιερωμένος σε ένα δικαίωμα του παιδιού) με αναπαραγωγές έργων τέχνης από τα συνεργαζόμενα σχολεία του eTwinning έργου «Artful Ecoteams-Οικοσυμμαχία» και διανομή του στους γονείς

-Διάφορα εργαστήρια με θέμα την υιοθέτηση ενός πιο βιώσιμου τρόπου ζωής και της αξιοποίησης φυσικών προϊόντων: κατασκευή μουσικών οργάνων από άχρηστα, ανακυκλώσιμα υλικά, παραγωγή φυτικής πλαστελίνης, δημιουργία οικολογικών τσαντών, κλπ. για την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης και της μείωσης του κόστους διαβίωσης.

-Διάχυση αποτελεσμάτων στην τοπική κοινωνία (ιστοσελίδα σχολείου, τοπικός τύπος, Μέσα κοινωνικής δικτύωσης)

 

Συγγραφέας: 
Ανδριάνα Κασβίκη