Ενημέρωση του δικτύου της UNESCO - ASPnet, της ΕΕΠΦ - Οικολογικών Σχολείων του ιδρύματος QNF -Βιωματικό Σχολείο για Αειφόρα πονήματα του Οικολογικού/Αειφόρου Γυμνασίου Κοίμησης Σερρών που αφορούν Γεωπάρκα των Σερρών
ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ/ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΙΜΗΣΗΣ ΣΕΡΡΩΝ ΣΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΓΕΩΠΑΡΚΑ ΤΗΣ UNESCO
ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΑΕΙΦΟΡΑ ΠΟΝΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ/ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΙΜΗΣΗΣ ΣΕΡΡΩΝ ΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΑΠΕΙΝΗ ΜΟΥ ΓΝΩΜΗ ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΕΝΤΑΣΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΩΠΑΡΚΑ.
1. Ολιστικό αειφόρο πρόγραμμα με τίτλο ¨Η Γεωθερμία ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και η αξιοποίηση της στο νομό Σερρών¨ που πραγματοποιήθηκε στο Γυμνάσιο Κοίμησης το 2018. Δημιουργήσαμε Βίντεο 50 λεπτών στο οποίο από το 11ο λεπτό και ύστερα γίνεται ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ 4 ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ ΤΟΥ
Α Ξ Ι Ο Λ Ο Γ Η Σ Ε Ι Σ
Α. Το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) συμπεριέλαβε στο ψηφιακό αποθετήριο του << Πλατφόρμα 21+: Εργαστήρια Δεξιοτήτων >> το ΑΕΙΦΟΡΟ πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΙΜΗΣΗΣ ΣΕΡΡΩΝ με τίτλο <<Η Γεωθερμία και η αξιοποίηση της>> το οποίο το ενσωμάτωσε στον κύκλο Φροντίζω το Περιβάλλον – Περιβάλλον προκειμένου να εμπλουτίσει τους επιμέρους τομείς: Πολιτιστική κληρονομιά , Οικολογική Συνείδηση, Παγκόσμια Φυσική Κληρονομιά και Αειφορία,
Β. Το ίδιο πόνημα μετείχε και αξιολογήθηκε ως η καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση στο 1ο Πανελλήνιο διαγωνισμό BRAVO SCHOOLS στο στόχο 7 συμπεριλαμβάνεται ως project- Σχέδιο Μαθήματος και εμπλουτίζει την Greek SDGs Library – Ελληνική Βιβλιοθήκη Στόχων στον στόχο 7 << φθηνή και καθαρή ενέργεια>> του ιδρύματος Quality Νet Foundation και του εκπαιδευτικού του τμήματος Βιωματικό Σχολείο το οποίο στα πλαίσια της προσαρμογής των 17 Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης σε εθνικό επίπεδο δημιούργησε την Greek SDGs Library – Ελληνική Βιβλιοθήκη Στόχων λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις προτεραιότητες της Ελληνικής κοινωνίας και παράλληλα την αναγκαιότητα ευρύτερης ενημέρωσης και εκπαίδευσης σε συγκεκριμένα θέματα όπως έχουν καταγραφεί από τους επίσημους Θεσμικούς Φορείς της χώρας μας. Κάνοντας κλικ στη ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ https://inactionforabetterworld.com/.../%CE%A3%CF%87%CE... έχετε άμεση πρόσβαση στο Σχέδιο Μαθήματος.
Γ. Τμήμα του παραπάνω προγράμματος έχει αναρτηθεί ως ΑΕΠ στο ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ με τίτλο ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ: "ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ & ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ" http://photodentro.edu.gr/oep/r/8532/655?locale=el
2, Ολιστικό αειφόρο πρόγραμμα με τίτλο ¨Όρος Κερκίνη (Μπέλες).Όμορφη φυσική Κερκίδα παρατήρησης φυσικών και Ιστορικών τεκταινομένων της περιοχής των Σερρών¨. Δημιουργήσαμε ένα ολοκληρωμένο ΒΙΝΤΕΟ διαρκείας περίπου 2 ωρών που περιλαμβάνει όλες τις επιμέρους δράσεις του προγράμματος που αναφερόταν στην αειφόρο διαχείρηση του προστατευόμενου από την συνθήκη RAMSAR ορεινού όγκου της ΚΕΡΚΙΝΗΣ
Α Ξ Ι Ο Λ Ο Γ Η Σ Ε Ι Σ
Το παραπάνω πρόγραμμα μετείχε στον 3οΠανελληνιο διαγωνισμό bravo school το 2020 και έλαβε 2 διακρίσεις
1η Καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση στο στόχο 15 ¨Ζωή στην Στεριά¨ ως καλή πρακτική
2η Για τη μεγάλη ενεργοποίηση & συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας που πέτυχε στην διαδικασία της ανοικτής ψηφοφορίας του θεσμού! Στα 25 Σχολεία που πρώτευσαν στην ανοικτή ψηφοφορία κοινού ήρθε δεύτερο! Ψήφισαν 30.000 ενεργοί πολίτες.
ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΜΑΣ ΗΔΗ ΣΕ ΔΡΑΣΗ ΑΕΙΦΟΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ -ΕΡΩΤΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΕΩΠΑΡΚΩΝ
O Μίδας, τα Κρούσια και ο ποταμός Εχέδωρος
Ερευνώντας για ψήγματα αλήθειας πίσω από ένα μύθο, αναδεικνύουμε με στόχο την βιώσιμη και αειφόρα χρήση του, ένα μοναδικό οικοσύστημα και ένα πεδίο δόξης Ελλήνων λαμπρό!
Θεματικές ενότητες του προγράμματος
1η θεματική ενότητα: προωθούμε προς βιώσιμη και αειφόρα χρήση …… ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΣΟΥΜΕ ΟΙΚΟΚΩΔΙΚΑ για αυτό….
Τη διασφάλιση της διατήρησης του ορεινού οικοσυστήματος των ΚΡΟΥΣΙΩΝ συμπεριλαμβανομένης της βιοποικιλότητάς του (καταπολέμηση παράνομης υλοτομίας και λαθροθηρίας, προστασία από πυρκαγιές), έτσι ώστε ενισχυθεί η ικανότητά του να παράσχει οφέλη στο οικοσύστημα της Κερκίνης, αφού στα δέντρα του κοντά στη λίμνη φωλιάζουν πτηνά και η πανίδα του (λύκοι, τσακάλια, αλεπούδες, Αετοί, Γεράκια) βοηθούν τόσο στον έλεγχο του πληθυσμού των ειδών όσο και στην καθαρότητα του οικοσυστήματος μιας και κάποια από αυτά είναι πτωματοφάγα.
Την ανάληψη άμεσης δράσης για τον τερματισμό της παράνομης διακίνησης προστατευόμενων ειδών της χλωρίδας (οικοδομήσιμη και προς καύση ξυλεία), της πανίδας (ερπετά, ζαρκάδια, καρδερίνες και άλλα ωδικά πτηνά) και την αντιμετώπιση τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης παράνομων προϊόντων χλωρίδας και πανίδας του οικοσυστήματος των ΚΡΟΥΣΙΩΝ. Καταγγέλλουμε τα pet shop διακινούν τα παραπάνω είδη!
Την ενσωμάτωση της αξίας του οικοσυστήματος του όρους της Κερκίνης στον εθνικό και τοπικό σχεδιασμό, στις αναπτυξιακές διαδικασίες και στις στρατηγικές και υπολογισμούς μείωσης της φτώχειας και γιατί όχι του επαναπατρισμού των Ελλήνων μεταναστών.
Είναι γνωστό ότι όλα τα προγράμματα μας διαπνέονται από διαθεματικότητα ολιστική προσέγγιση των θεμάτων και ιδιαίτερη μέριμνα στην μελέτη της τοπικής Ιστορίας των Σερρών. Στο πνεύμα αυτό παραθέτουμε τις δυο επόμενες θεματικές ενότητες του προγράμματος
2η θεματική ενότητα: (ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ)
O Μίδας, τα Κρούσια και ο ποταμός Εχέδωρος
Ερευνώντας για ψήγματα αλήθειας πίσω από τον μύθο που θέλει τον άπληστο Βασιλιά Μίδα, κατά παρότρυνση του Διόνυσου, λουόμενος στις πηγές Εχέδωρου (Γαλλικός ποταμός) να απαλλάσσεται από την κατάρα να γίνεται χρυσός ότι αγγίζει, ανακαλύπτουμε το αληθές γεγονός της ύπαρξης πλούσιων κοιτασμάτων χρυσού στην περιοχή του Γαλλικού ποταμού. Αναρωτιόμαστε αν μπορεί να συνυπάρξει η εξόρυξη του χρυσού με την Αειφορία του οικοσυστήματος της περιοχής, μελετώντας τα υπέρ και τα κατά. Ψάχνουμε απαντήσεις στο ερώτημα μήπως τα ψήγματα χρυσού που έπεσαν από το κορμί του Μίδα, ως δώρο του Εχέδωρου, για το μέλλον δεν είναι ο χρυσός της περιοχής αλλά το ίδιο το οικοσύστημα που αποτελεί τον μεγαλύτερο βαλκανικό βοτανικό κήπο.
3η θεματική ενότητα: (ΠΕΔΙΟ ΔΟΞΗΣ ΛΑΜΠΡΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΕ 2 ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ)
Δεν είναι δυνατόν δια ζώσης να μην προσκυνήσουμε το πεδίο στην περιοχή ΛΑΧΑΝΑ στο νότιο μέρος των Κρουσίων στο οποίο έγινε η φονικότερη επική μάχη Κιλκίς-Λαχανά (19-21 Ιουνίου 1913) και οδήγησε στην οριστική εκδίωξη των Βουλγάρων από τα χώματα της Μακεδονίας. Η Νιγρίτα, οι Σέρρες και το Δοξάτο ήταν οι πόλεις που έζησαν την εκδικητική μανία των Βουλγάρων και έπαθαν τις μεγαλύτερες καταστροφές κατά την αποχώρηση τους.
Ερευνούμε αν η θυσία του Ίτσιου είχε αποτέλεσμα στον στόχο της. Αν δηλαδή μπόρεσαν οι Έλληνες στρατιώτες να υποχωρήσουν προς τα ΚΡΟΥΣΙΑ κατά την επέλαση των Γερμανών τον Απρίλιο του 1941
ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΑΣ ΩΣ ΤΩΡΑ:
Δημιουργήσαμε Ανοικτό Μάθημα στην πλατφόρμα e-class με τίτλο ¨Η περιβαλλοντική εκπαίδευση στο Οικολογικό/Αειφόρο Γυμνάσιο Κοίμησης Σερρών ¨ https://eclass11.sch.gr/courses/G1762188/ για τις ανάγκες της εξ αποστάσεως δια δράσης του προγράμματος
Οι μαθητές μας απάντησαν σε διαγνωστικό ερωτηματολόγιο που αφορά παραπάνω πρόγραμμα. Δώσαμε το έναυσμα και προδιαθέτουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για ενασχόληση με τις επιμέρους ενότητες του προγράμματος.
Οι μαθητές μας ασχολούνται με φιλτραρισμένη διαδικτυακή έρευνα που αφορά τον Μύθο για τον Μίδα και τα Κρούσια απαντώντας σε εργασια που τους ανατέθηκε στο eclass
Ένα πληρέστατο αποθετήριο των δράσεων μας αποτελεί η ιστοσελίδα τολμούμε να πούμε πρότυπο που διατηρουμε στον ιστοχώρο των Οικολογικών Σχολείων της ΕΕΠΦ
https://www.ecoschools.gr/schools/gymnasio-koimisis-serron
- Σας θέτουμε το ερώτημα αν μπορεί να ενταχθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο Ελληνικό δίκτυο Γεωπάρκων
- Θα μας ενδιέφερε η συνεργασία με το Βίκος-Αώος Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO