Περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο «Το νερό που έγινε πλημμύρα»

Στο Γυμνάσιο Λ.Τ Ιτέας η κοινωνιολόγος κα Σακελλαρίου Χαρίκλεια και οι φιλόλογοι κα Μακρή Τζιορβατζή Φανή και κα Στεργίου Ευμορφία με αφορμή τα γεγονότα της 7 ης Σεπτεμβρίου στην περιοχή του Παλαμά – Ιτέα Καρδίτσας, τα οποία ήταν καθοριστικά για τις ζωές όλων των κατοίκων της περιοχής και δεδομένου της δυσχερούς κατάστασης που ακολούθησε, επέλεξαν να υλοποιήσουν ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο «Το νερό που έγινε πλημμύρα». Η απόφαση υπήρξε ομόφωνη και από την ομάδα των εκπαιδευτικών που συνεργάστηκαν και από τους ίδιους τους μαθητές που τους προτάθηκε. Έτσι από την αρχή τέθηκαν οι γενικοί και ειδικοί στόχοι του προγράμματος, δηλαδή να μπορέσουν οι μαθητές να διαχειριστούν το περιστατικό. Για τους μεγαλύτερους επιδιώχθηκε να αναπτύξουν την εξωστρέφειά τους, επειδή πλησιάζει και η «έξοδός τους στην κοινωνία», ενώ για τους μικρότερους επιλέχθηκε να εκφραστούν πιο συναισθηματικά.

Τα περιβαλλοντικά προγράμματα «έβγαλαν» τους μαθητές από τη σχολική τάξη και ενίσχυσαν τη μεταγνώση, δηλαδή έμαθαν στα παιδιά να αξιοποιούν τις υπάρχουσες δυνατότητές τους και να μαθαίνουν πως να μαθαίνουν.

Απαιτούν βέβαια από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς πολύ καλή οργάνωση και γνώση των διαδικασιών που θα εφαρμοστούν. Δηλαδή πως θα μετακινούνταν τα παιδιά εκτός ωραρίου; Τι θα έπρεπε να γράφει ακριβώς η έγγραφη άδεια των γονιών μια και οι δράσεις θα υλοποιούνταν εκτός σχολικού περιβάλλοντος; Πως θα πείθαμε τους πολίτες από τους οποίους θα παίρναμε συνεντεύξεις να μας ανοίξουν το σπίτι τους; Πως θα γινόταν η επιλογή των ανθρώπων αυτών; Ποιο θα ήταν το σκεπτικό των ερωτήσεων του ερωτηματολογίου που θα διανέμονταν στους γονείς; Τι ήταν το σημαντικό να ερωτηθεί ο περιφερειάρχης στη 15λεπτη συνέντευξη που μας παραχώρησε;

Σε ένα σχολείο που καλλιεργεί δεξιότητες, η βιωματική μάθηση δίνει στο μαθητή πρωταγωνιστικό ρόλο, τον προτρέπει να συνεργάζεται με το περιβάλλον του και το σημαντικότερο του μαθαίνειν είναι η διαδικασία και όχι το αποτέλεσμα. Με τη συνεργασία των παιδιών σε ομάδες προσεγγίζεται ένα πραγματικό πρόβλημα, αποφασίζεται από τα ίδια ποιες δραστηριότητες θα υλοποιηθούν, συλλέγονται οι πληροφορίες και αποτυπώνεται η

δουλειά τους είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά. Η διδασκαλία μετατρέπεται σε μια εμπειρία που καλλιεργεί τη δημιουργική σκέψη και την έκφραση, την αυτονομία και την υπευθυνότητα, την ομαδικότητα, τη συμμετοχή και την κοινή δράση. Το μάθημα παύει λοιπόν να γίνεται μονότονο και βαρετό.

Το πρόγραμμα υποβλήθηκε για έγκριση στη Δευτεροβάθμια Καρδίτσας στις 14-11-2023 και η δράση του διήρκησε από το Νοέμβριο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024 και περιλάμβανε 40 συμμετέχοντες διαφορετικών ηλικιών, άρα η πίεση των μαθητών από τις σχολικές δραστηριότητες ήταν διαφορετική.

Στις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν οι μαθητές είναι οι πρωταγωνιστές και βέβαια τα αποσπάσματα είναι ένα πολύ μικρό μέρος των όσων υπάρχουν.

Οι μαθητές όμως κράτησαν την πιο αισιόδοξη διαπίστωση για το τέλος. Μέσα από όλα αυτά έγινε φανερό ότι οι δύσκολες στιγμές ενώνουν τους ανθρώπους. Η πλημμύρα της 7 ης Σεπτέμβρη άφησε πληγές, θυμό και πολύ πόνο. Οι μαθητές ενωμένοι έδωσαν την υπόσχεση να προσπαθήσουν όλοι μαζί να ξαναφτιάξουν τον τόπο τους. Με ομαδικότητα και καλή διάθεση δούλεψαν όλοι και δώσαν την υπόσχεση ότι τα καλύτερα θα έρθουν……

Δείτε στο link την παρουσίαση υλοποίησης του προγράμματος

Συγγραφέας: 
ecoschitea