Μετατρέπουμε την κρίση σε ... ευκαιρία
Η ποιότητα της ζωής μας έχει άμεση σχέση με το περιβάλλον γύρω μας. Η τρέχουσα πανδημία COVID19 δεν επέδρασε μόνο στον τομέα της υγείας, έχει προκαλέσει μεταβολές στην καθημερινότητά μας, στο περιβάλλον, στην εκπαίδευση, στην ψυχολογία μας....
Η πανδημία, πρώτα απ' όλα, έγινε αφορμή να μελετηθούν εκ νέου οι κανόνες υγιεινής που διασφαλίζουν την προστασία της σωματικής μας υγείας. Στο σχολείο μας, όπως σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας μας, μεριμνήσαμε ώστε να εφαρμόζονται τα μέτρα υγιεινής από όλους (εκπαιδευτικούς και λοιπό προσωπικό, μαθητές, γονείς). Δόθηκε επιπλέον έμφαση στη συμμετοχή των μαθητών για την κατανόηση της αναγκαιότητας τήρησης των μέτρων. Έτσι, ήδη με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές/τριες του Δ'2 τμήματος δημιούργησαν μια παρουσίαση με τίτλο "Γιατί πρέπει να φοράμε μάσκα στην τάξη;", που μοιράστηκαν με τους συμμαθητές τους και στην οποία με ευφάνταστο και δημιουργικό τρόπο εξηγούσαν την αναγκαιότητα της χρήσης της μάσκας στο σχολείο (http://1dim-glykon.att.sch.gr/index.php/contact/118-evropaika-programmat...).
Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων τον Νοέμβριο 2020 προκάλεσε ανησυχία, προβληματισμό και άγχος σε αρκετά παιδιά. Το γεγονός στάθηκε αφορμή να συζητήσουμε για το πώς επηρεάζει η πανδημία και η αναστολή λειτουργίας την ψυχολογία μας. Μέσα σε αυτό το κλίμα γεννήθηκε η ιδέα για ένα mini project με τίτλο "Διαχείριση καταστάσεων: Μετατρέπουμε την κρίση σε ευκαιρία ενδυνάμωσης". Εκμεταλλευόμενοι τη διαδικασία της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καταφέραμε μέσα στο lockdown να δούμε την κρίση με πιο θετική ματιά και να μην εστιάζουμε μόνο στα αρνητικά συναισθήματα και τα εμπόδια που προκάλεσε η καραντίνα στην καθημερινότητά μας. Οι μαθητές/τριες, εξετάζοντας τις καταστάσεις με νηφαλιότητα, χιούμορ και φαντασία, βρήκαν ότι μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι από την πανδημία αν εκμεταλλευτούμε προς όφελός μας τις καταστάσεις: μπορούμε, για παράδειγμα, να βοηθήσουμε το περιβάλλον να "ανασάνει", μπορούμε να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία για να εξελιχθούμε τεχνολογικά, μπορούμε να βελτιώσουμε την ψυχολογία μας αξιοποιώντας καλύτερα τον χρόνο που περνάμε με την οικογένειά μας και να χρησιμοποίήσουμε εναλλακτικούς τρόπους να βρισκόμαστε με τους φίλους μας (http://1dim-glykon.att.sch.gr/index.php/contact/118-evropaika-programmat...).
Όσο παραμένει η πανδημία, τόσο κι εμείς προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάθε μέσο για να την μάθουμε, για να την αντιμετωπίζουμε χωρίς φόβο αλλά με προσοχή, για να αναδεικνύουμε τις δημιουργικές και κριτικές ικανότητες των παιδιών μας... Λίγο καιρό αφού επανήλθαμε στις τάξεις με τον νέο χρόνο (2021), οι μαθητές/τριες της Ε'2 τάξης αξιοποίησαν την ευκαιρία να ξαναδώσουν στις μάσκες πρωταγωνιστικό ρόλο. Ως εργαλείο αυτή τη φορά αξιοποιήθηκε η δημιουργική γραφή. Τα παιδιά έγραψαν κείμενα με θέμα: "Είμαι μια μάσκα για την προστασία από τον κορονοϊό. Γράφω την ιστορία της ζωής μου". Ευφάνταστα, στοχευμένα, χιουμοριστικά ή πραγματιστικά κείμενα, που αναδεικνύουν κι άλλες διαστάσεις του προβλήματος που αντιμετωπίζει όλος ο πλανήτης σήμερα και που - ίσως - αξιοποιηθούν μελλοντικά για την παραγωγή πολυμεσικού υλικού από τους/τις μαθητές/τριές μας.
Το σημαντικό από όλες τις δράσεις είναι το μήνυμα που λαμβάνουν τα παιδιά: Δε φοβόμαστε τις δυσκολίες και τα εμπόδια! Αξιοποιούμε κάθε διαθέσιμο μέσο για να μετατρέψουμε την κρίση σε... ευκαιρία!